لنفادنوپاتی گردنی (Cervical Lymphadenopathy) تاریخ : 1394/05/05 زمان : 01:51 تعداد بازدید : 342

بزرگی حاد و علامت دار غدد لنفاوی گردنی در شیر خواران و کودکان یک پدیده شایع است. بزرگی غدد لنفاوی در کودکان و شیر خواران معمولا بطور خود به خود و طی مدت 4 تا 6 هفته بدون دخالت درمانی بهبود پیدا می کند. اگر بعد از این مدت بهبودی حاصل نشده یا بزرگی غدد لنفاوی به دلیل عفونت باشد، دخالت درمانی ضرورت پیدا می کند. مواردی که نیاز به دخالت درمانی را تعیین می کنند شامل: بزرگی یک طرفه غدد لنفاوی گردنی، وجود تب، درد شدید هنگام لمس توده گردنی و ضایعه با قطر بیش از 3 سانتی متر می باشد. کشت اولیه از ترشحات به منظور تعیین مسیر درمانی انجام می شود. بعد از آن به صورت تجربی درمان علیه میکرب های استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک شروع می شود. سونو گرافی و آسپیراسیون با سوزن (کشیدن بافت و مایع از داخل غده ی لنفاوی مبتلا به وسیله ی سرنگ) در تشخیص علت این بیماری کمک کننده است. جراحی با هدف تشخیص و درمان به عنوان آخرین اقدام توصیه شده است.

علل بزرگی غدد لنفاوی گردنی:

عفونت های ویروسی و میکربی از علل شایع می باشند. بزرگی التهابی مربوط به بیماری های دیگر که به صورت واکنشی می توانند سبب بزرگی غدد لنفاوی شوند شامل عفونت های قارچی، سل، باکتری های بی هوازی، توکسوپلاسما و واکسیناسیون می باشند. بیماری های کاوازاکی و بافت همبند نیز از علل دیگر هستند. یکی از علل غیر شایع ولی خطرناک و جدی این بیماری ابتلا به سرطان یا بدخیمی مثل لنفوم می باشد. ضایعات در 87 درصد بیماران خوش خیم است. انجام سونوگرافی اندازه و گرفتاری غدد لنفاوی را نشان می دهد و لیکن  در تشخیص غده لنفاوی بدخیم از خوش خیم ارزش کمتری دارد. صحت تشخیصی آن حدود 20 در صد است.

بیوپسی و آسپیراسیون با سوزن:

آسپیراسیون با سوزن (کشیدن بافت و مایع از داخل غده ی لنفاوی مبتلا به وسیله ی سرنگ) در تشخیص علت بزرگی غدد لنفاوی گردنی ارزش بالایی دارد. عوارض این اقدام تشخیصی خیلی کم و ناچیز است. بیوپسی و برداشتن کامل ضایعه و توده، ارزش تشخیصی قطعی دارد ولی عوارضی می تواند در پی داشته باشد که شامل عفونت زخم، اسکار زخم (بد ماندن جای زخم)، عود ضایعه و فلج عصبی است.

توصیه های کلیدی:

ضایعات دو طرفه با اندازه کمتر از 3 سانتی متر بدون درد و بدون قرمزی باید تحت نظر گرفته شود و به خانواده اطمینان داده شود که خطری تهدید نمی کند. غدد لنفاوی با سایز 3-2 سانتی متر همراه با درد و حساسیت شدید در موقع لمس، قرمزی و چرک نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد. دوره درمان حدود 10 روز بوده و درمان توصیه شده سفالکسین است.

دخالت جراحی:

توده های گردنی یا بزرگی غدد لنفاوی با قطر بیش از 3 سانتمتر، بدون درد، بدون قرمزی و التهاب، با قوام سفت و بی حرکت خصوصا اگر با تب و افزایش سایز کبد وطحال و کاهش وزن همراه باشد و در طی 2 هفته گذشته ایجاد شده باشند، نیازمند توجه، بیوپسی و برداشتن کل ضایعه است.آبسه های گردنی نیز نیاز به تخلیه با سرنگ و یا جراحی دارند.

نتیجه:

بزرگی غدد لنفاوی گردنی در کودکان شایع است. بصورت توده های گردنی یک طرفه یا دو طرفه در گردن تظاهر می کند. اکثر آنها به لحاظ آماری خطرناک نیستند. معمولا به دنبال واکسیناسیون یا عفونت های گلو، لوزه، دندان، سینوس ها، سرما خوردگی و گوش درد ایجاد می شود. بطور کلی عفونت های ویروسی، میکربی، قارچ ها و سل از عوامل ایجاد کننده بزرگی غدد لنفاوی یا عفونت غدد لنفاوی می باشند. البته در مواردی بیماری های سیستمیک بافت همبند می توانند به صورت واکنشی باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن شوند درحالی که هیچ عفونتی وجود ندارد. با این حال، در موارد غیر شایع، بزرگی غدد لنفاوی  گردنی می تواند به علت بد خیمی و سرطان خصوصا لنفوم نیز ایجاد شود که باید جدی تلقی شده و دخالت جراحی برای برداشتن ضایعه و ارسال آن به پاتولوژی (آسیب شناسی) به منظور تعیین ماهیت بافتی ضرورت دارد.