فتق اینگوینال یا کشاله ران (Inguinal Hernia) تاریخ : 1394/06/24 زمان : 15:12 تعداد بازدید : 139

شایع ترین علت جراحی در کودکان فتق کشاله ران است. علت آن باز بودن و خروج کیسه صفاق از حلقه داخلی به سمت کشاله ران (کانال اینگوینال) است. این کیسه در دوره جنینی باز بوده و نزدیک زمان تولد بسته می شود. علت بسته نشدن کیسه صفاقی در کودکان مبتلا به فتق معلوم نیست. در واقع باز بودن کیسه صفاقی، راه ورود احشا و محتویات شکمی به کشاله ران را امکان پذیر می کند. در کودکان پسر محتویات خروجی از شکم معمولا روده است. در کودکان دختر این محتویات می تواند روده و یا تخمدان باشد. فتق در پسر و دختر به صورت برجستگی و تورم کشاله ران خود را نشان می دهد. این تورم می تواند ثابت و یا غیر ثابت باشد.  این برجستگی با گریه و زور زدن کودک به سرعت در کشاله ران ایجاد می شود. اگر از درون این کانال ارتباطی فقط امکان عبور مایع وجود داشته باشد، به آن هیدروسل گفته می شود.

چرا این کودکان نیاز به جراحی دارند؟

فتق کشاله ران بدون دخالت درمانی خوب نمی شود. اگر ساک هرنی (فتق) باز باشد از درون آن لوپ های روده و یا تخمدان بیرون زده و امکان گیر افتادن آن در کشاله ران وجود دارد. محتویات خارج شده به دلیل قرار گرفتن در یک کانال تنگ ممکن است دچار تورم شده و به داخل حفره شکم برنگردند. ضمنا در مواردی احتمال کمبود خونرسانی و حتی مرگ بافت گیر کرده (روده و تخمدان) وجود دارد. اگر کودک دچار فتق گیر کرده شود علائم آن شامل تورم سفت، قرمز و دردناک در ناحیه کشاله ران خواهد بود. این علائم ممکن است همراه با استفراغ، مشکل در دفع مدفوع و عدم تمایل به خوردن باشد. این حالت یک اورژانس جراحی است. لذا کودک مبتلا به فتق گیر کرده باید سریعا به اورژانس بیمارستان کودکان منتقل شود. اگر در اورژانس مرکز درمانی فتق کودک جا نرود، باید به منظور انجام جراحی اورژانس به اتاق عمل منتقل شود.

جراحی فتق کشاله ران چقدر طول می کشد؟

جراحی حدود یک ساعت طول می کشد. عمل از طریق برش مایل در کشاله ران سمت مبتلا به طول تقریبی یک اینچ  انجام می شود. در کودکان زیر یک سال خصوصا در دختران بررسی سمت مقابل نیز از لحاظ وجود فنق توصیه می شود. برای دوختن پوست از نخ قابل جذب یا غیر قابل جذب استفاده شده و زخم پانسمان می شود.

کودک بعد از عمل چند مدت در بیمارستان بستری خواهد بود؟

بعد از اتمام جراحی، کودک به اتاق ریکاوری منتقل خواهد شد. بعضی از کودکان در اتاق ریکاوری و در مراحل بعد از بی هوشی ممکن است گیج یا بیقرار باشند. این حالت معمولا موقتی است. اغلب بیماران بعد از هشیاری کامل و تحمل رژیم مایعات در همان روز عمل مرخص می شوند. در کودکانی که بیماری زمینه ای داشته و یا نارس باشند، به علت نیاز به مراقبت های لازم مدت بستری بیشتر است.

مراقبت های بعد از عمل ترمیم فتق در منزل چیست؟

اغلب بیماران بعد از عمل و تحمل رژیم غذایی در همان روز عمل مرخص می شوند. برای کنترل درد محل عمل، بی حس کننده های طولانی اثر تزریق می شوند. تا 24 ساعت بعد از عمل نیز هر 4 تا 6 ساعت استامینوفن برای کنترل درد تجویز می شود. اگر کودک هنوز بی قرار باشد، لازم است با پزشک معالج تماس حاصل شود. پانسمان بیمار 2 روز بعد از عمل برداشته می شود.

خون ریزی به میزان کم از محل زخم، یا تورم مختصر، قرمزی و کبودی می تواند به صورت طبیغی دیده شود. یک هفته بعد از عمل جراحی بخیه های بیمار کشیده می شود. البته بعضی از جراحان از نخ های قابل جذب استفاده می کنند که نیاز به کشیدن بخیه ندارند. تورم کیسه بیضه بعد از عمل چند هفته طول می کشد تا فروکش کند. در دختر بچه ها هم ممکن است مختصری ورم درقسمت پایین انسزیون (محل برش) دیده شود. بر طرف شدن سفتی محل زخم هم در دختران و هم پسران، ممکن است چند ماه طول بکشد. این سفتی ناشی از بخیه لایه های زیرین است. دو روز بعد از جراحی، استحمام کردن برای کودک بلا مانع است.  هیچ محدودیتی برای فعالیت بچه ها بعد از عمل توصیه نمی شود. البته عده ای از جراحان 2 ماه پرهیز از دوچرخه سواری را برای کودکان توصیه میکنند. یک ماه بعد از عمل ویزیت مجدد توصیه می شود.

کاربر : تاریخ : ساعت :

سلام دکتر غروبی ارجمند. جواب تمام سوالاتم در مورد فتق دخترم را تونستم از مطالب خوبتان بگیرم. بسیار متشکرم.

کاربر : تاریخ : ساعت :

با سلام و تشکر فراوان از مطلبی که در خصوص سفتی ناحیه ی عمل فرمودید که من در هیچ یک از مقالات دیگر مشاهده نکردم و به دنبال پاسخ این سوال بودم.