آپاندیسیت حاد (Acute Appendicitis) تاریخ : 1394/04/21 زمان : 01:36 تعداد بازدید : 360

آپاندیسیت شایع‌ترین علت جراحی شکمی در انسان است. آپاندیس در قسمت راست و پایین شکم قرارگرفته است. ۳۰ در صد موارد نوک آپاندیس در لگن واقع‌شده است. حدود ۹۰ در صد موارد آپاندیس در پشت سکوم یا خلف روده کور هست. طول متوسط آپاندیس حدود ۸ سانتی‌متر است. ریسک ابتلا به آپاندیسیت در طول زندگی ۹ در صد برای مردان و ۷ در صد برای زنان گزارش‌شده است. ۳ / ۱ از ابتلایان به آپاندیسیت زیر ۱۸ سال می‌باشند. بالاترین سن شیوع در کودکان بین سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی است. آپاندیسیت در شیرخواران کمتر و غیر شایع است. آپاندیسیت به ۴ مرحله تقسیم‌شده است شامل، آپاندیسیت حاد، آپاندیسیت چرکی، آپاندیسیت گانگرنه و آپاندیسیت سوراخ شده.

علائم بالینی آپاندیسیت:

آپاندیسیت به علت انسداد مدخل آن و عفونت ثانویه به دنبال آن ایجاد می شود. انسداد به علت وجود مدفوع سفت، عفونت ویروسی، میکربی و انگلی همچنین به علت انسداد مدخل آن توسط دانه های گیاهی و هسته های میوه جات و تومور های آپاندیس هم حادث می شود. علائم اولیه شامل بی اشتهایی، تهوع و درد شکم می باشد. درد شکم در مراحل اولیه آپاندیسیت، خفیف و دور ناف بوده که به‌تدریج با پیشرفت بیماری درد شکم شدت پیداکرده و در ناحیه راست و پایین شکم متمرکز می‌شود. اگر نوک آپاندیس در لگن قرار بگیرد ممکن است علائم ادراری را تقلید کرده و بیمار از سوزش و تکرر ادرار شکایت کند. گاهی سبب درد بیضه سمت راست هم می‌شود. در مراحل پیشرفته آپاندیس پاره شده و چرک حاوی آن با مدفوع وارد حفره شکم و یا لگن شده سبب عفونت موضعی و یا منتشر بسیار خطرناک شکم می‌شود. در این فاز تب بیمار افزایش پیدا می‌کند شمارش گلبول‌های سفید بیشتر شده و بیمار بسیار بدحال می‌شود. البته در کودکان زیر سن مدرسه علائم این بیماری بسیار گمراه‌ کننده بوده و تشخیص آن سخت است. در این کودکان ابتدا استفراغ شروع‌شده سپس علائم تب و درد شکم ظاهر می‌شود.

تشخیص بیماری:

بیمار مبتلابه آپاندیسیت به علت تشدید درد شکم با تغییر پوزیشن، معمولاً بی‌حرکت و بی‌حال در بستر می‌خوابد. با سرفه و عطسه درد بیمار تشدید می‌شود. در مسیر بیمارستان حرکت ماشین هنگام عبور از دست‌اندازها باعث تشدید درد می‌شود. درد ناحیه مک برنی (ناحیه راست و پایین شکم) در لمس دلالت بر آپاندیست است. در صورت تردید توسط یک پزشک معاینه مکرر صورت گیرد. بررسی‌های آزمایشگاهی شامل شمارش گلبول‌های سفید و آزمایش ادرارمی باشد. در صورت تردید بررسی‌های تصویری توصیه می‌شود. گرفتن عکس ساده شکم و عکس قفسه سینه در این بیماران توصیه می‌شود. انجام سونوگرافی توسط یک فرد مجرب ارزش تشخیصی بالایی دارد. گاهی از سی‌تی‌اسکن هم برای تشخیص آپاندیسیت استفاده می‌کنند. تشخیص افتراقی شامل اسهال و استفراغ، یبوست، عفونت ادراری، التهاب غدد لنفاوی شکم یا مزانتر روده، التهاب دیورتیکول مکل، حاملگی خارج رحمی، پارگی سیست تخمدان، بیماری‌های التهابی و عفونی لگن و تومور کارسینوئید آپاندیس می‌باشد. لازم به ذکر است که گاهی تشخیص قطعی آپاندیسیت علیرغم بررسی‌های دقیق و معاینات فیزیکی میسر نمی‌شود لذا در صورت ظن قوی بر له وجود آپاندیسیت، عمل جراحی برای پیشگیری از ترکیدن و سوراخ شدن احتمالی آپاندیس توصیه می‌شود.

تجویز آنتی‌بیوتیک، درمان با مایعات از طریق ورید، احیا بیمار و برداشتن آپاندیس با جراحی اقدام انتخابی در بیمار مبتلا به آپاندیسیت است. در موارد غیر پاره شده درمان به وسیله لاپاروسکوپی هم توصیه می‌شود.

عوارض آپاندیسیت:

عفونت زخم، تشکیل آبسه‌های چرکی داخل شکمی، انسداد روده به علت چسبندگی، عفونت وریدهای کبدی، فیستول های پوستی و نازایی در خانم‌ها به علت چسبندگی لوله‌های رحمی در موارد آپاندیسیت پاره شده ازجمله عوارض این بیماری می‌باشد. تشخیص زودرس و اقدام عاجل درمانی و جراحی باعث شده که میزان مرگ‌ومیر در آپاندیسیت به صفر برسد.